Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: TV antennen har dålig mottagning.. Byta till vilken?

Husbilskompis Bengt-Åke Linders avatar
    Stad/Ort
    Falköping
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

TV antennen har dålig mottagning.. Byta till vilken?

Vi har en fast tvantenn som ser ut som ett flygande tefat med en knopp på och till 95% får vi ingen bild, tur det är Dvd i tv'n.

Antennen är fast och ej upphissbar och det bör vara en fast som vi byter till, vad rekommenderar ni?

0 Ej tillåtet!

Sv: TV antennen har dålig mottagning.. Byta till vilken?

Har TELECO WING 22 har ytterst sällan problem.
    A Home without a Dog is just a House !

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Ställ frågan till Ludwig på Loh elektroniks han brukar va rätt haj på sådant.Vet inte om han landat efter smekmånaden ännu.
    Han finns på forumet som elektronikexpert
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Det är inte alltid antennen det beror på. Jag och en kompis hade båda samma antenn som du och trots att vi stod vid sidan av varandra så fick han in perfekt bild medan jag bara fick en massa pixlar. Det visade sig att skillnaden berodde på våra olika digitalboxar.

0 Ej tillåtet!

Kolla först att du har ström till förstärkaren,viktigt,det är sällan som det är totalt bildbortfall(95) som i ditt fall,antennen som kallas rundstrålande och även säljs som sådan ÄR INTE DET det märker ni som har en stång vridbar och justerbar i höjdled,att stå i storstadsregioner och nära sändare kan det räcka med bara kabeln,men ute i buschen på landet kan det bli besvärligt,,,,om man står bredvid varandra med samma antenn fast på taket kan det också bero på hur antennen monterats,den är riktnings känslig,men även boxar och inbyggda i tvn har olika känslighet

Har ett exempel,,jag står i Lysekil vid fiskhallen när en husbilsgranne frågar om vi kan byta plats,,byter med honom,flyttar två rutor i sidled,han fick bild direkt jag fick pixlar i min,,jag har även parabol så det gjorde mig inget..Så kan det vara,svårt att jämföra med grannen,men det gör man automatiskt.
    Jag har arbetat med Paraboler o tvantenner i 30 år,så jag har lite kunskap om dessa problem.
    Tag gärna kontakt med mig om ni har dessa problem.

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Vi har samma Problem med det ”T-fats” antenn som sitter på Twinen oftast mottagning
    i tätort men eftersom vi oftast åker och stannar i obygden få vi sällan någon bild. Fasta antenner är inte Bra!
    När vi hade kabe med upphissbar antenn fanns mottagning 95 % av gångerna vi stannade, samma TV-burk.

0 Ej tillåtet!

Hade samma fel i sommar men jag hade glömt att slå på strömmen till min antenn
    -Du rör sig långsamt, du går långsamt, äter du sakta och du går långsamt. Finns det inget du kan göra snabbt?
    -Jo, jag blir trött snabbt.

0 Ej tillåtet!

Hej Bengt
    Hade samma problem i min nya husbil, man blev mindre tokig
    Höll på att slänga ut skiten när kanalen bara försvann eller inte hittades alls, även i större orter där kanaler borde dundra in.
    Letade inte felet på antenn utan kom på att det var glapp i antenn kabeln, vred jag lite på kabeln (bakom tv n)så blev det kanonmottagning var jag än är, så gott som.
    Stod i Valdemarsvik och pratade med en långliggare som spikade altan, jag drack öl och njöt av tillvaron. Hörde att han inte fick in fyran bl.a. Och skulle köpa ny antenn fortast möjligt. Tipsade honom då om min glapp kabel. Dagen efter fick man en virre som tack för tipset, han var glad som en spelman .
    I bland kan felet vara enklare än man tror.
    Lycka till.

0 Ej tillåtet!

Ett tips är att även kontakta digitalbox leverantören. I mitt fall kontaktade jag Boxer, och just där jag står uppställd under veckorna i Kungsbacka, visade det sig vara extremt dålig mottagning. Ställer jag mig utanför området, får jag in varenda kanal.

Husbilskompis Bengt-Åke Linders avatar
    Stad/Ort
    Falköping
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Jag har nu köpt en lös kabel att sätta mellan antennförstärkare och tv så får vi se till helgen om det blir skillnad.

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Vet inte om jag är ute och far nu, detta är kanske något som varje hubilist (utom jag) redan känner till.
    Jag blev i alla fall glad när jag hittade den här Appen http://www.teracom.se/mobil/rikta/
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Bengt-Åke, jag har åkt nästan 2 år med väldigt dålig TV-motagning med en enligt uppgift väldigt bra antenn (se bilden).

DSC01489.JPG

Har under tiden felsökt och förbättrat några koaxialkabelskarver men fortfarande saknade vi mottagning på c:a 60% av de platser vi stannade på.

Husbilsleverantören, som visste hur missnöjd jag var med antennen, sa vid ett servicebesök att han hade fått ett tips att TV:en stör antennen och ville prova annan placering på vår bil.

Han flyttade antennen på taket till en plats långt ifrån TV:n samtidigt som han placerade den på en distans 8 - 10 cm hög för att få den lite högre.

Jag var från början skeptisk men faktum är att nu har vi mottagning på ställen vi tidigare aldrig kunnat se tv och jag är helnöjd med resultatet.
    Senast redigerat av Sven-Åke Pettersson den 2013-09-24 klockan 10:32.

0 Ej tillåtet!

Hej,
    vi har samma problem med en rundgående antenn som är fastmonterad.
    Vi får in 1 kanal, i princip. Och den är inte optimal.

Förstärkaren sitter uppe i garderoben, har en Hobby 750 Toskana.
    ska man byta antenn eller finns det något man kan göra åt bef?

hälsn Maggan

3 Ej tillåtet!

Efter att provat ett flertal olika är denna absolut bäst. Köp den inte via Kama el. liknande då de brukar ta överpris.
    Tvekade inte en sekund när vi bytte bil att köpa en likadan.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...oss-790-p30269
    Jonas Pettersson
    Knaus 700DG 2008
    Solifer 544 2000
    Easy Camper EC7

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Maggan Friberg Visa inlägg
    Hej,
    vi har samma problem med en rundgående antenn som är fastmonterad.
    Vi får in 1 kanal, i princip. Och den är inte optimal.

Förstärkaren sitter uppe i garderoben, har en Hobby 750 Toskana.
    ska man byta antenn eller finns det något man kan göra åt bef?

hälsn Maggan
    Förmodligen har du en TELECO WING antenn, en av de bästa på marknaden. Tror inte att det är fel på antennen. Kolla ALLA anslutningar från Antenn till TV. Förstärkaren har en röd diod när den är aktiverad. Kolla oxå att du söker kanaler på "rätt sätt" DTV, ATV. /Digitalt, Analogt/ Tror att antennröret går ned i garderoben, prova om det går att vrida och höja upp den.
    Min erfarenheter av WING antennerna är de allra bästa, var nere i Trelleborgstrakten och fick in 138 kanaler! Svenska, Danska, Tyska och Polska.

A Home without a Dog is just a House !

0 Ej tillåtet!

Jonas håller helt med dig, Televés Digi Nova Boss 790 är super, de ställen där vi har haft problem förut,får vi aldrig under 50 kanaler nu, då ska ni veta att vi inte står på de bästa platserna alltid, genom att vi bor och fiskar mysket i norrland.

0 Ej tillåtet!

Hej Bengt-Åke, lyckades du få till det med att koppla direkt från förstärkaren till Tv'n? Jag har samma problem som du och en del övriga beskriver.
    Mvh
    Tommy

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    Vet inte om jag är ute och far nu, detta är kanske något som varje hubilist (utom jag) redan känner till.
    Jag blev i alla fall glad när jag hittade den här Appen http://www.teracom.se/mobil/rikta/
    Det har du säkert rätt i, det där med att känna till .

I mitt fall har det visat sig att appens platsbestämmelse inte funkar ibland, då får jag leta i kartbilden efter position. Men appen är ett riktigt bra hjälpmedel.

I Google Play finns också en app där du roterade med telefonen tills en markering dyker upp på skärmen.

Denna modell påstås vara rundstrålande.
    https://www.digitaltvexperten.se/art...?k=1128&p=1144

0 Ej tillåtet!

Maggan,

vi har en Hobby Toscana 650, och hade bekymmer med den runda antennen, tills vi upptäckte att man kan "hissa upp den "
    nu prövar vi oftast att hissa, men får ibland bättre bild utan att hissa den .
    märker även att ibland.. när vi står på EL anslutning, stör det ( dåligt jordat i vissa "stolpar" antar jag )

0 Ej tillåtet!

Jag har nu kopplat antennkabeln direkt från Wing 22 förstärkare till TV'n i stället för att använda antennuttaget och har nu en suverän mottagning . Problemet löst för 29.90 på Kjell & co med en F-kontakt med adapter för TV-kabeln.

Tack för idéen här i forumet!
    Tommy

0 Ej tillåtet!

Hade samma problem med "tefatsantenn". Efter att fått ett rör för upphissning monterat blev det perfekt.

0 Ej tillåtet!

Vi har en förmodligen likadan, rundstrålande antenn, den är värdelös. Står vi i bebyggelse med många bilar/vagnar/hushåll får vi aldrig in någon mottagning
    (verkar som den får för mycket att söka från).
    Står vi lite mer ocentralt får vi in alla kanaler. Vi använder samma boxerkort som vi har hemma så det är inte det det är fel på. Saknar de gamla "hederliga"
    antennerna. Vi är inte så tekniska så snart lämnar vi in eländet för att byta till en "vanlig" antenn, en sån som vi alltid har haft förut.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar