Rösta på bilden du gillar bäst, KLICKA HÄR!
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Inverter

0 Ej tillåtet!

Inverter

Hej
    Går i tankarna att skaffa mig en inverter.
    Har idag 2st 95 Amp AMG batteri och en solcell på 100w.

Tanken är att driva Kaffebryggare, dator mm.
    Hur stor inverter skall man köpa, och var handlar man bäst.?

Christer

0 Ej tillåtet!

Sv: Inverter

Christer, i princip är jag själv emot att ha inverter i husbil för att blåsa upp 12V till 230V. Det blir förluster att först ta upp spänningen till 230V växelström och sedan ta ner den igen till 15-20V likström som man oftast behöver.

Men jag har för inte så länge sedan upptäckt att jag behöver en sådan tingest och därför installerat en på 300W. Har en kamera och en dator där jag inte hittat lämplig omvandlare från 12V till utrustningens spänning med tillräckligt med ström.

Att driva en kaffebryggare på säg 1000W, 230V då måste du nog välja en inverter som klarar 1200W och då behöver du mata den med 80 - 100A från batteribanken. En kraftig urladdning som förutsätter grova kablar mellan batteri och inverter.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Christer Nylen Visa inlägg
    Hej

Christer
    Christer, med all respekt för vad du skriver så ber jag att istället rekommendera att du köper en Perculator som du kan sätta på gasolköket. Du slipper alla bekymmer med ström hit o dit. Dessutom så blir kaffet Görvarmt! Har du intresse av frågan så skriv så skall jag lämna mer info.
    hls....

0 Ej tillåtet!

Tycker absolut du skall köpa inverter, som Sven-Åke skriver min 1200w gärna 1500w, montera nära batterierna korta grova kablar, 230v kablar till lämpliga ställen, köp från Tyskland billigare än Sverige.
    Köp en med sinusmatning så du kan använda den till allt som behöver 230v.
    Det är behagligt att kunna köra micro, kaffebryggare och ladda tandborstar och datorer, när vi kör Micron och tv står på kan det stå -195A på displayen, men det handlar bara om några minuter, står vi en helg utan el och kör 230v TV och kaffebryggare så lånar vi ca 100-150ah från batterierna, du kan ju vara lite mer sparsam än vi, TV behöver inte stå på hela kvällen.
    Skulle inte vilja vara utan 230 volt i bilen.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Sven-Åke Pettersson Visa inlägg
    Har en kamera och en dator där jag inte hittat lämplig omvandlare från 12V till utrustningens spänning med tillräckligt med ström.
    För de som söker omvandlare från 12V för t.ex. dator upp till 90W kan nog finna alternativ genom att följa nedanstående länk.
    http://www.whitenergy.com/Notebook_p...cts_list/4/51/
    Senast redigerat av David Adbro den 2013-05-02 klockan 21:50.

0 Ej tillåtet!

Ok, har sett en inverter med modifierad sinusvåg, är det ok??
    Kablage som följer med borde det inte räcka till??

Christer

0 Ej tillåtet!

Tack David där hittade jag laddningskabel för 12V till datorn. Nu är det enbart till laddaren för kamerabatteriet jag behöver ha invertern.

Bosse, med enbart 100W solcell så föreslår jag att Christer också skaffar en bensindriven elgenerator tillsammans med den kraftiga invertern om han nu inte väljer att övernatta på platser med 230V men då behövs förstås inte invertern.

Allvarligt talat så är ström normalt en bristvara i en husbil om man inte har tillgång till 230V och med inverter blir det onödiga förluster eftersom man oftast kan gå direkt från 12V till förbrukarens spänning. Men då kan man förstås inte använda kaffebryggare, microvågsugn och andra strömslukande hushållsmaskiner. Det är min erfarenhet.

0 Ej tillåtet!

Man har lärt sej att när spänningen är nere på 12,2 V är batteriet halvfullt och man har använt 50% av batterikapaciten. Tror att många luras av att läsa av spänningen, det är svårt att mäta vilospänningen under tiden man lever och vistas i husbilen. Själv har jag slutat att läsa av spänningen, vilospänningen stämmer sällan när bilen används.
    Har 2 gelbatteri på totat 420ah i min bil, och kan läsa av hur många Ah som finns kvar i batterierna, det händer på kvällarna när Tv är på och kaffebryggaren används att spänningsmätaren visar 11,9v, men jag ser också att jag har 340ah kvar i batterierna.
    Om man går på spänningen är batterierna nästan tomma, men det är inte vilospänningen som visas, om jag nu stänger av allt och går och lägger mej och istället kollar spänningen på morron så visar mätaren 12,5v och 340ah kvar i batterierna, nu talar spänningen om att jag har ca 80% kvar i batterierna.
    Numera går jag endast på hur många Ah som finns kvar i batterierna, jag är storförbrukare av el men oftast är det mer än 210ah kvar efter en helg även om Tv är på varje kväll och kaffebryggaren används, händer även att det poppas popcorn i Micron.
    Med allt detta vill jag ha sagt att många tror att batterierna börjar bli tomma bara för att spänningen sjunker vid belastning. Och också har dålig laddning och sällan fulladdade batterier.
    Senast redigerat av Bosse Falk den 2013-05-03 klockan 00:17.

0 Ej tillåtet!

Bosse, då har jag en följdfråga? Vad har du för instrument som läser av hur många ampere du har kvar?

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Bosse Falk Visa inlägg
    Man har lärt sej att när spänningen är nere på 12,2 V är batteriet halvfullt och man har använt 50% av batterikapaciten. Tror att många luras av att läsa av spänningen, det är svårt att mäta vilospänningen under tiden man lever och vistas i husbilen. Själv har jag slutat att läsa av spänningen, vilospänningen stämmer sällan när bilen används.
    Har 2 gelbatteri på totat 420ah i min bil, och kan läsa av hur många Ah som finns kvar i batterierna, det händer på kvällarna när Tv är på och kaffebryggaren används att spänningsmätaren visar 11,9v, men jag ser också att jag har 340ah kvar i batterierna.
    Om man går på spänningen är batterierna nästan tomma, men det är inte vilospänningen som visas, om jag nu stänger av allt och går och lägger mej och istället kollar spänningen på morron så visar mätaren 12,5v och 340ah kvar i batterierna, nu talar spänningen om att jag har ca 80% kvar i batterierna.
    Numera går jag endast på hur många Ah som finns kvar i batterierna, jag är storförbrukare av el men oftast är det mer än 210ah kvar efter en helg även om Tv är på varje kväll och kaffebryggaren används, händer även att det poppas popcorn i Micron.
    Med allt detta vill jag ha sagt att många tror att batterierna börjar bli tomma bara för att spänningen sjunker vid belastning. Och också har dålig laddning och sällan fulladdade batterier.
    Ett batterieris vilospänning skall mätas efter batteriet har varit helt från kopplat från alla förbrukare under minst tre timmar, annars blir det missvisande. Se t.ex. www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm. Det är helt i sin ordning att batterispänningen går ner efter högt strömuttag under begränsad tid, men visar högre spänning efter att batterierna har varit obelastade över natten.

Olika batterier har olika egenskaper. Startbatterier är byggda för att kunna avge hög ström under kort tid, medans fritidsbatterier skall klara av lägre strömuttag under längre tid. Fritidsbatterier klarar också fler djupurladdnignar innan dom tappar i prestanda.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Christer Nylen Visa inlägg
    Hej

Christer
    Jag har har sedan flera år en 1.500 w inverter (fyrkantsvåg) i huset som backup vid strömavbrott och har bl.a. kört en gammal laserskrivare på den. Om man vill använda stora inverters i husbilar behöver man ha en rejäl batteribank. Jag tycker att 2 st 95 Ah AGM batterier och en 100 w solcellspanel är alltför lite för att driva en stor inverter. Även om dina strömslukande förbrukare bara är på en kortare tid, så kommer du ändå ta en hel del must ur en mindre batteribank. Jag har svårt att se att en 100 w solcellspanel kommer att orka kompensera för strömuttaget och kunna ladda batteribanken så den blir fulladdad. Därmed föreligger behov att frequent koppla sig på 220v för att trycka upp batteribanken med en batteriladdare, eller att investera i ett elverk eller en Efoy bränslecell. Betänk också att en inverter ger förluster. Verkningsgraden kanske hamnar på 85%.

I mitt mobila liv har jag ingen möjlighet att slösa med ström. Personligen föredrar jag att använda spänningsomvandlare för 12v till laptop etc. i stället för att gå omvägen via en inverter och skapa onödigt mycket med förluster. Jag har dock en liten 150 w inverter som ett komplement för att kunna ladda mobiltelefoner etc. för vilka jag inte har någon billaddare.
    Senast redigerat av Per Hanson den 2013-05-03 klockan 09:20.

0 Ej tillåtet!

Bosse och Per instämmer helt med era teorier om ström- och spänningsmätning.
    Det var en intressant länk du bifogade Per, te.x att försöka skrämma upp ett nerkört batteri med polvänd laddning hade jag tidigare inte hört talas om och vet inte heller om jag skulle våga använda men man vet aldrig.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kurt Boström Visa inlägg
    Bosse, då har jag en följdfråga? Vad har du för instrument som läser av hur många ampere du har kvar?
    Hej Kurt. Har en display med en massa knappar, kan läsa av i stort sett allt som rör laddning/batterier, tankar, Solcell, inne/utetemp, kan ställa in dagtemp och natttemp sen väljer displayen/datorn vilken värmekälla som används.
    Det står Crystop på displayen som är orginalmonterad av Vario Mobil.

0 Ej tillåtet!

http://www.mytrendyphone.se/shop/sony-4233c1.html Här köpte jag laddare dels för vår canon samt sonykamera.
    laddaren levererades med 12v och 230v kontakt och har funkat utmärkt.
    Senast redigerat av Henrik Schmidt den 2013-05-07 klockan 17:59.

0 Ej tillåtet!

Bra länk Henrik. Var tvungen att investera i en 12V laddare.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Samma här, har också beställt en laddare för 12V.

0 Ej tillåtet!

Jag har bestämt mig för en inverter 1500w ren sinusvåg.
    Men var handlar man sådant bäst??
    Någon som vet??
    Christer

0 Ej tillåtet!

Hej Christer.
    Bengt-Uno och Lotta står nu på Skutesjön, dom skall också köpa inverter 1500-2000W varför inte samköpa direkt från Kina, finns hur mycket som helst att välja på, det som tillkommer på chinapriset är frakt, moms 25% och ytterligare 4-5% i avgifter.

image.jpg

image.jpg

0 Ej tillåtet!

Hej Bosse
    Det var synd är redan igång på Ali Baba.
    Men tack ändå.

Christer

Prenumerera på Magasin Husbilskompisar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar