Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 101 till 117 av 117

Ämne: Finns det några fler som åker "camper"

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Djurhamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Finns det några fler som åker "camper"

Hejsan!
    Vi har en Nissan Navarra dubbelkupe med Polar camper! Har ni förstärkt fjädring?
    Undrar Bodil som inte åkt någon längre sträcka än. Bara hämtat campern i Degerfors och kört till Värmdö där vi bor.
    Bodil

Husbilskompis Börje Svenssons avatar
    Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Hej Bodil.
    Du, det räcker nog att montera luftkuddar bak, en enkel sak som tar 2 timmar på parkeringen om inte tummen sitter mitt i handen. Jag har haft Toyota, Mitsubishi, 2 Mazda som jag monterat luftfjädring på. Det enklaste är med luftventiler som du pumpar på macken. Lite mer jobb att installera komptessor. Men det duger fint utan. Googla på " Trucker luftfjädring"

0 Ej tillåtet!

Luftfjädring tycker jag är ett måste. Du kan balansera bilen på ett helt annat sätt.
    Jag kör med 1 kg utan camper och 4,3 med camper.
    När det gäller vikten är det ett hån mot all ärlighet de där vikterna företaget anger.
    Tror inte ens att du skulle klara 390 kg om du rev ur inredningen.
    Min Navara 03 väger 2000 kg tom. Campern väger ca. 600 kg.
    När jag åker iväg "semesterlastad" som jag säger brukar jag ha 10-20 kg kvar till tillåten totalvikt 2860 kg
    Då ingår gubbe 93 kg och hund 16 kg, alla vikter vägda på vägvåg i Sala.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Bankeryd

0 Ej tillåtet!

Biltema har utmärkta små 12 volts kompressorer som fungerar utmärkt till luftfjädring.
    Själv har jag köpt en som även visar trycket.

Min camper vägde enligt vägvåg ca: 800 Kg, betydligt mer än uppgifter för likvärdig camper.
    Jag vägde även bil (Ford Ranger 1 1/2) med och utan camper så jag kunde se att framvagnen blev 100 Kg lättare, med campern lastad vägde framvagnen 1120 Kg med campern lastad.
    Fortfarande bra väghållning alltså.

0 Ej tillåtet!

Mmm, Hasse.
    Betydligt trevliga viktfördelning med 11/2 hytter än dubbelhytt.
    Jag klarar mig precis inom gränserna men maxbelastar bakaxeln vilket inte känns riktigt bra.
    Kommer att leta efter en Mazda eller Ford under våren.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Köping

1 Ej tillåtet!

Vi åkte Chevrolet Colorado (Extended cab) med Polar-camper åren 2011-2013, hoppade sen över till husbil.
    Har samma erfarenheter som flera andra, campervikten på pappret var en kraftig glädjesiffra.
    Jag skaffade på Ebay genast lufthjälpfjädring bak som gjorde underverk på egenskaperna, körde med ca:5bar i bälgarna, dock körde vi med ca:200kg överlast när allt var med under de åren.
    Men va mysigt, och framkomligheten utanför vägnätet var fantastisk, saknar vår "Skalman" då och då.

2012-03-14 18.57.23.jpg2012-04-11 13.17.12.jpg2013-07-24 17.44.07.jpg

Husbilskompis Börje Svenssons avatar
    Stad/Ort
    linköping

1 Ej tillåtet!

Ser att du använde Air Lift, det är inga dåliga grejor I Den senaste monterade var det en massiv gummiboll inlagd i bälgen som hindrar att den skadas om lufttrycket är för lågt. Bollen tar smällen, och hindrar att bälgen utvidgar sig föt mycket, så den skrapar inte mot hjulet.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stavsnäs

1 Ej tillåtet!

Här kommer några tankar o tips runt luftfjädring. Jag har monterat luftfjädring på några olika pickuper, både färdiga kit och egen montering av lösa delar. Färdiga kit är oftast ganska enkelt att skruva dit. Kan vara lite bökigt att hitta nåt bra ställe att placera kompressor. Att köpa lösa delar blir klart billigare, men mer jobb, då man måste tillverka egna fästen för bälgar. Fördelen är att man ganska enkelt kan utöka systemet med en lufttank och då har tryckluft med sig. Fördel med inbyggd kompressor är att man kan höja o sänka o därmed enkelt får campern i plant läge. Några ställen som jag har inhandlat från: Karnag.se trucker.se. Jebs.se

0 Ej tillåtet!

Åkte förbi Falun igår och passade på att väga mig, hund och semesterlastat ekipage.
    Maxvikter inom parentes.
    Känns skönt!
    Total 2580 (2915)
    Främre 960 (1170)
    Bakre 1620 (1860)

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Uppsala

0 Ej tillåtet!

hej
    ny här med nyinköpt polar camper av äldre modell. jag saknar allt vad manualer heter till den. om någon har manualer så får ni gärna maila mig dessa. jag behöver. vet ej årsmodell men skulle tippa på 88-90.
    manual till primus panna och manöverpanel
    kylskåp
    kopplingsschema el
    och om det finns något mer av nytta

Tack på förhand
    johan
    johan@kvarnkullen.se

0 Ej tillåtet!

Hej Johan
    Vilken av värmarna har du? Förmodligen en Primus men är det 2410 eller 2450
    Jag har förmodligen all den dokumentation du behöver.
    Skall leta upp den under veckan.
    Åker själv samma.

Lite bilder här
    https://www.dropbox.com/sh/36i9t0fq3...d_wJSWl9a?dl=0

Här är lite mer info om min camper

https://www.husbilskompisar.se/nytt-...ri-i-praktiken

https://www.husbilskompisar.se/nytt-...-hal-i-stolpen
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2018-09-11 klockan 09:33.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Uppsala

0 Ej tillåtet!

Hej och tack
    Det är en 2410 som inte startar får ut 12 v på glödstiftet. Någon som vet vad det beror på
    Johan

0 Ej tillåtet!

Hur uppför den sig?
    Startar inte alls eller startar och stannar efter ett tag.
    Du har två pluskablar ner till värmaren från displayen.
    En till glödstiftet och en till cirkulationspumpen, den sitter bak på värmaren.
    Om den inte snurrar tror jag inte att värmaren startar över huvud taget.

Inte helt ovanligt att den läckt och ärgat igen om campern stått länge med vätska i systemet.
    Finns nya på campingvaruhuset.se.
    Det enklaste är att ta loss pumpen och köra den direkt på ett batteri, då vet du.

0 Ej tillåtet!

Har skickat instruktionsboken via mail.

0 Ej tillåtet!

Hej!
    Köpte en ny camper i våras.
    Är sjukt nöjd, har både haft plåtis och plastis innan men detta är optimalt om man är 2 personer.
    Bara det att det bara är en bil att skatta försäkra serva mm är ju bra.
    Fick monterat luftfjädring på bilen i samband med leverans och det gör ju en del skillnad.
    Sen har man ju samma problem som med husbilarna, vikten, men man har ju betydligt bättre marginal här när det gälle böter på övervikt än vad man har på en husbil som har en lastkapacitet på några 100 kg.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Anders Tornseglare Svensson den 2018-09-17 klockan 11:53.

0 Ej tillåtet!

har du några interiörbilder? Lite spännande med ingång på sidan i en sådan liten camper.

1 Ej tillåtet!

Nja inga egna bra bilder, men jag har från Tischers sida.
    Visserligen med ingång bak men dom ser likadana ut invändigt ändå.
    Blir enklare med cykelhållare bak och bättre "skoställningsytor" med sidoingång tycker jag.

Varför kommer bilderna med dubbelt?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar